Na czym polega B2B – wady i zalety tego rodzaju współpracy

Przeglądając oferty pracy, coraz częściej można się spotkać z propozycją zatrudnienia w formie B2B. Dla wielu osób jest to stosunkowo nowe pojęcie i nie do końca zrozumiałe. Zanim więc zostanie podjęta decyzja o współpracy na tych zasadach, warto lepiej bliżej się im przyjrzeć. Na czym polega umowa B2B? Jakie są wady i zalety umowy? Dla kogo jest ona dobrym rozwiązaniem? Czym jest marketing B2B? Wszystko wyjaśni się po przeczytaniu tego tekstu!

Umowa B2B – na czym polega?

W zwykłej umowie o pracę nie ma w zasadzie żadnych niejasności. Pracodawca zleca konkretne zadanie i pracownik zobowiązany jest je wykonać. Natomiast w ramach umowy B2B nie ma relacji pracownik – pracodawca. Współpraca bowiem zostaje nawiązana między dwoma przedsiębiorcami. Z tym że zazwyczaj jeden z nich będzie świadczył usługi na rzecz drugiego. Chcąc podpisać umowę B2B, konieczne będzie więc posiadanie własnej działalności. A co za tym idzie, branie całkowitej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych obowiązków. W tym wypadku mowa więc o samozatrudnieniu.

Umowa B2B – czy można ją podpisać bez prowadzenia własnej działalności gospodarczej?

Tak właściwie w ramach umowy B2B nie trzeba prowadzić własnej działalności gospodarczej. Może ją podpisać również ze spółką. Jednak pod warunkiem, że osoba składająca podpis musi mieć prawo do jej reprezentowania. Pomimo to najczęściej stroną umowy jest jednoosobowa działalność.

Dwie kobiety podpisujące B2B
Źródło: Pixabay

Na jakich zasadach działa zatrudnienie B2B?

Zatrudnienie B2B różni się od klasycznej umowy o pracę. Przede wszystkim dlatego, że osoba wykonująca zlecenie nie ma pracodawcy. Prawnie ich współpraca musi przebiegać zgodnie z kodeksem cywilnym i samą umową. Dla klienta B2B jest to korzystne rozwiązanie. Nie jest on zobowiązany odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne. Ten obowiązek będzie leżał po stronie zleceniobiorcy. Zresztą musi on także pamiętać, że samozatrudnienie nie daje mu tych samych przywilejów jak w przypadku umowy o pracę. Nie może więc liczyć na różnego rodzaju urlopy, czy chociażby wypłatę chorobowego.

Jakie są zalety umowy B2B?

Mimo tego, co zostało opisane powyżej, coraz więcej osób chętnie rezygnuje z etatu i decyduje się na podpisanie umowy B2B. Dlaczego? Ponieważ samozatrudnienie pozwala osiągnąć większe wynagrodzenie. Przy standardowej umowie o pracę pracodawca musi ponosić niemałe koszty. Podatki, składki bądź fundusze są dla niego odczuwalne. Natomiast na podstawie umowy B2B te wydatki nie są niezbędne, więc zleceniodawca może te pieniądze przeznaczyć na wynagrodzenie.

Poza tym dla zleceniobiorcy plusem będzie to, że nie ma nad sobą przełożonego i może pracować tak naprawdę z dowolnego miejsca i wybranym przez siebie czasie. Dla klienta B2B najważniejsze jest, aby zlecenie zostało wykonane. Nie ma dla niego znaczenia, czy zleceniobiorca zrobi wszystko jednego dnia, czy może będzie rozkład swoją pracę na kilka etapów. Istotne jest to, aby wszystko przebiegało zgodnie z ustaleniami zawartymi w kontrakcie.

Bizneswoman
Źródło: Pixabay

Jakie są wady umowy B2B?

Znając już zalety umowy B2B, warto poznać też jej wady. Pierwszą z nich jest oczywiście brak stabilności zatrudnienia. W końcu nikt nie daje gwarancji, że będą napływać kolejne zlecenia. Niewątpliwie wadą pracy na umowie B2B jest też to, że mimo większego wynagrodzenia zleceniobiorca nie może liczyć na odprowadzenie składek, czy też wzięcie urlopu.

Owszem praca może być wykonywana w dowolnym czasie, ale nie oznacza to jednak, że może on w wybranym momencie wyjechać na wakacje. W końcu to on jest odpowiedzialny za powodzenia całego projektu. Zresztą ewentualna odmowa przyjęcia kolejnego zlecenia z całą pewnością nie będzie miała korzystnego wpływu na wizerunek firmy.

Co to jest marketing B2B?

Omawiając temat umowy B2B, nie można zapomnieć o marketingu. Każda firma wykonuje działania mające na celu pozyskanie jak największej liczby klientów. Również w przypadku zatrudnienia B2B marketing jest niezbędny. Można do niego zaliczyć, chociażby:

  • Kampanie medialne.
  • Maile marketingowe.
  • Komunikację internetową.
  • Zarządzanie relacjami.

W tym przypadku marketing B2B stosowany jest przez zleceniobiorcę, ponieważ to właśnie on musi w taki sposób przedstawić swoją ofertę, aby otrzymać nowe zlecenia. Ciężko jest określić konkretne działania, jakie powinien wykonać. Przede wszystkim dlatego, że marketing B2B podobnie jak klasyczny jest zależny od branży.

Podpisywanie dokumentu B2B
Źródło: Pixabay

Umowa o pracę czy B2B?

Osoby, które zastanawiają się nad tym, co będzie lepsze: umowa o pracę czy B2B, powinny bliżej poznać wady i zalety każdej umowy. Z całą pewnością B2B nie jest korzystne dla wszystkich. Zwłaszcza tych, którzy mają problem z organizacją czasu własnego, czy też cenią sobie stabilność zatrudnienia. Zresztą należy pamiętać, że B2B związane jest często z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. W związku z tym to zleceniodawca będzie musiał zajmować się np.:

  • Opłacaniem składek ZUS i podatków.
  • Prowadzeniem księgowości i tym samym rozliczaniem się z Urzędem Skarbowym.
  • Wystawianiem faktur.

W związku z tym decyzja powinna być świadoma i bardzo dobrze przemyślana. W końcu B2B ma zarówno wady, jak i zalety.

One Response

  1. Pierwszy raz słyszę o takim rodzaju umowy. Ciekawe. Będę zgłębiał temat. I czekam na więcej artykułów 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close